Laatste bericht: home again! - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Tineke en Gerlinde Mul - WaarBenJij.nu Laatste bericht: home again! - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Tineke en Gerlinde Mul - WaarBenJij.nu

Laatste bericht: home again!

Door: Tineke en Gerlinde

Blijf op de hoogte en volg Tineke en Gerlinde

03 April 2012 | Nederland, Barneveld

We zijn weer thuis!

Zaterdag werden we om 8u opgehaald bij het guesthouse, zondagmorgen hebben we om 5.45u weer voet op Nederlandse bodem gezet. De reis was lang en vermoeiend, maar is vrij goed verlopen. ‘Vrij goed', op de darmontploffing van Gerlinde in Kenia na... Gelukkig, de pillen zaten nog bij Tineke in de tas ;-). In Lilongwe was de bagagescan kapot, waardoor onze koffers handmatig gecontroleerd moesten worden; niet erg grondig, maar wel voldoende om de keurig gepakte koffers om te toveren tot een zooitje…

En toen werd het zondagmorgen… Een warm welkom op Schiphol! Knuffelen, bloemen; heerlijk om iedereen weer in de armen te vallen! De eerste dag was bijzonder, thuis was alles tot in de puntjes voorbereid en zijn we helemaal verwend. Het hele gezin compleet en een aantal mensen die even aangewipt zijn, heel gezellig! Daarnaast stond er van verschillende mensen een bloemetje of een lekkere taart klaar; we hebben ervan genoten (en nog), bedankt!

En nu? Nou, er zijn een paar dingen waar we heel erg aan moeten wennen. Is het jullie wel eens opgevallen hoe gruwelijk koud het water uit de koude kraan is? En hoe koud het hier sowieso is; ondanks meerdere lagen kleding over elkaar en een verwarming die overuren draaide, krijgen we het gewoon niet meer warm. Het was ook wel een overgang om in Afrikaanse rok, met blote voeten en een zonnehempje in het vliegtuig te stappen om op Schiphol weer in onze winterjas gestoken te worden.

Voor Tineke is het terugzijn nog best onwerkelijk, zij leeft echt nog een beetje in een roes. Ze heeft nog niet zoveel zin in het gejaagde Nederlandse leven weer, al is het wel heerlijk om iedereen die je dierbaar is weer om je heen te hebben. Voor Gerlinde is het minder omschakelen, voor haar voelt het direct weer vertrouwd; wellicht dat hierin meespeelt dat het de 2e keer Afrika was, want de gevoelens van Tineke herkent zij heel goed van haar terugkeer uit Zimbabwe toentertijd. Wat we wel samen gemeen hebben is dat we opeens heel erg moe zijn, uren kunnen slapen, bewusteloos liggen – een eigen bed is dan ook weer heerlijk!

Dit was het laatste bericht op onze weblog. Leuk dat velen het op zo’n enthousiaste manier gevolgd hebben en we hebben genoten van het lezen van de verschillende reacties. Bedankt daarvoor en ook bedankt voor de leuke post die we ontvangen hebben, hartverwarmend.
We hopen jullie t.z.t. allemaal weer persoonlijk te ontmoeten.

• 03 April 2012 - 07:46

Geanne:

Neem de tijd, de Afrikaase tijd welgesproken, om weer te wennen hier... Het hoeft niet allemaal direct weer gejaagd Nederlands! Niemand zal het jullie kwalijk nemen als jullie nog een beetje in jullie eigen wereld zweven de komende weken! Maar wij zijn vooral heel blij jullie weer veilig en wel op Nederlandse bodem te zien!!! Liefs

• 03 April 2012 - 07:52

Anne Oudes:

Was leuk om jullie verhalen te lezen, volgens mij hebben jullie een hele goede tijd gehad! Kom je terug in de felle Nederlandse discussie over het bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking, je kunt nu vast wat bijdragen vanuit je eigen ervaringen... :) Succes met wennen!

• 03 April 2012 - 18:10

Jeannette:

Welkom thuis dames! Ik heb genoten van jullie verhalen. Tip: geef het een ISBN nummer.
    Zó levendig beschreven..Top! Ik begrijp Tineke helemaal, dat gevoel.... Troost je, het wordt alleen maar sterker. En dan op het werk weer Gerlinde, die mooie duo matrassen....Het bestaat, op dezelfde wereldbol, op je netvlies die Afrikaanse bedjes.
    Deze ervaring neemt niemand jullie meer af en blijft altijd bij je. Het maakt een ander mens van je.
    Bedankt voor jullie boeiende verslagen. Liefs.